Pro bezpečnou práci na zahradě

Zná to nejspíš každý zahrádkář: okopáváte, hrabete, ryjete, stále se pro něco ohýbáte, a když se máte narovnat, přijde nepopsatelná bolest. Jak pracovat na zahradě, aniž byste si případně poškodili záda?

Možná budete překvapeni, ale nejde jen o správný přístup z fyzického hlediska. Důležitá je totiž i volba odpovídajícího vybavení: jak z pohledu pracovních nástrojů, tak pokud jde o obuv a oblečení. Jarní počasí je totiž zrádné, země ještě studí, často fouká chladný vítr, takže hrozí prochladnutí a ústřel bederní páteře. Proto je vhodné termoprádlo, jež při častých předklonech či klečení zakrývá dolní část zad. Obuv by měla být pohodlná a pevná, na žabky či pantofle zapomeňte.

Volba nářadí

Volte takové, jež vás bude nutit co nejméně se hrbit, nepřirozeně krčit či zaklánět. Páteř by měla být při práci ideálně napřímená, bez dlouhého setrvávání v nepřirozené poloze. Než se pustíte do práce, protáhněte se, tuhnutí svalů předejdete krátkou procházkou či drobnými poskoky. Občas si dopřejte oddech: pokud vás začne bolet za krkem, chce to ihned změnu, pár uvolňujících cviků či odpočinek u kávy.

Na kolenou, nebo ve dřepu?

Nic nelze doporučit striktně, pro každého je vhodná jiná poloha, navíc je dobré je měnit. Z ergonomického hlediska může pomoci speciální stolička či podložka pro snížení rizika prochladnutí. Při manipulaci s kolečkem je důležité optimálně zapojit svalstvo trupu tak, aby nedošlo k rychlému přetížení určité části páteře či trupu. Udržujte záda v napřímeném postavení a nezaklánějte krční páteř či hlavu. Při použití křovinořezu, jež vyžaduje opakované rotace trupu, častěji pauzírujte a pravidelně se protahujte.

Jak nosit těžké věci

Pokud se nesportující jedinci, kteří nejsou zvyklí na zátěž, pustí do celodenní práce na zahradě, hrozí přetížení a z něho plynoucí bolesti pohybového aparátu. Proto je rozumnější si úkoly rozdělit a nesnažit se všechno zvládnout během jediného víkendu. Menší břemena zvedejte a pokládejte raději přes dřep s rovnými zády, bez hlubokého ohýbání, jež může způsobit jak ústřel bederní páteře, tak výhřez meziobratlové ploténky. Důležité je zapojit svalstvo celého trupu, nikoliv jen zádové.

 

Chyby a možné následky

Nejhorší je dlouhodobé jednostranné zatížení těla v určité poloze, hluboký předklon s ohnutými zády a vše, na co tělo po kratší zátěži reaguje nepříjemnou bolestí. Z pohledu následků jsou pak největším rizikem nebezpečné pády ze stromu či štaflí. Nejen při práci ve výškách je namístě opatrnost, odborníci doporučují odpočinek při sebemenších známkách únavy: tělo pak totiž není schopno přesné koordinace pohybů a hrozí úraz.

Foto: EuroPainClinics, text: redakce -ll-

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *