Všechno, co potřebujeme pro zdravý spánek

Ložnice je jedna z nejdůležitějších místností v bytě. Právě zde totiž během spánku čerpáme novou energii pro nadcházející den. A kromě toho, jak víme, postel a ložnice by měly posilovat energii lásky a uzdravování.

Spánek i snění jsou předmětem častého zkoumání vědců, kteří se snaží poodhalit tajemství našeho nočního života. Důvodem krátkého a nekvalitního spánku může být nevhodná matrace nebo špatně zvolená velikost polštáře, přílišné horko v místnosti či nedostatečné zatemnění. To vše může být příčinou častého probouzení v průběhu noci a nedostatečné kvality spánku.

Postel je základ

Zkusme si pro začátek odpovědět na několik základních otázek: Jakou postel užíváme nyní? Proč? Co se nám na ní líbí a naopak? Obecně si postel vybíráme na základě několika hledisek: vzhled, cena, komfort. Ano, přesně v tomto pořadí, něco je špatně nemyslíte? Jednoznačně nejdůležitější je přitom komfort postele. Po celonočním spánku se přece potřebujeme cítit odpočatí. Postel a matrace je něco, co je nejblíže tělu, design je pomíjivý.  Nenechme se proto ovládnout pouze nabídkami prodejců, ale dbejme především na vlastní komfort a potřeby.

Postel by měla být dostatečně velká pro pohodlný a přirozený pohyb. Obecně se dá těžko říct, jaká velikost je správná, ale měli byste se v ní cítit pohodlně. Běžně se jako ideální délka označuje výška postavy plus 25 cm a jako ideální šířka minimálně jeden metr u jednolůžka a alespoň jeden metr a šedesát centimetrů u dvoulůžka.

Kvalitní a robustní rám postele zajistí, že bude lůžko stabilní, aniž by časem začalo vrzat. Nejlepším materiálem je pevné vysušené masivní dřevo. Součástí rámu bývá i rošt. Ten vybírejte s ohledem na vaše potřeby, ale mějte na mysli i typ matrace – každé vyžaduje jiné řešení. Příjemným bonusem je polohování roštů.

Kvalitní matrace

Během každé noci se otočíte ze strany na stranu asi šedesátkrát, ale ne každý ví, jak se naše tělo chová během spánku. Pokud vaše matrace neposkytuje správnou podporu, tělo to musí vyvážit a dohnat. Ve výsledku je tělo více v pohybu namísto toho, aby odpočívalo.

Jestliže je postel důležitá, tak matrace je její naprostý základ. Ideálně by měla být vícevrstvá, kdy se střídá mýkaná bavlna s vlnou, koňskými žíněmi, přírodním latexem a ohebnou vrstvou kokosu, to vše v bavlněném a pratelném potahu.

Za pohodlné matrace určitě můžeme považovat i systém pružin z kvalitní oceli. Každá z nich je umístěná ve vlastní látkové kapsli a díky tomu se jednotlivé pružiny nezávisle přizpůsobí poloze těla. Následují opět vrstvy s bavlnou, žíněmi či latexem.

Komfortní kontinentální postel

Víte, co si pod tímto pojmem představit? Jedná se o velmi pohodlné, komplextní a vysoké lůžko, zajišťující skutečný komfort během spánku. Unikátnost těchto postelí spočívá především ve speciální konstrukci a vrstvení jednotlivých komponent.

Tajemství kontinentální postele je speciální konstrukce, neboli box springová základna. Boxy se speciálními pohyblivými pružinami jsou umístěny do rámu postele tak, že zaručují dnu pod samotnou matrací komfort poddajnosti a přesnou práci s hmotností i správným protitlakem k ležící osobě. Druhou složkou je matrace, která leží celým svým rozměrem na box springové základně. Výška kontinentální postele je sedmdesát centimetrů a více, což usnadňuje přirozenější uléhání i vstávání ze sedu.

Příjemné prostředí

Příčinou špatného spánku nemusí být jen nekvalitní postel či matrace, velký vliv má i prostředí, ve kterém usínáme. Místnost by měla být klidná, harmonická bez rušivých elementů.

Při zařizování se jako první zaměříme na umístění postele, jež hraje hlavní roli a zaslouží si tedy nejlepší místo.  Nikdy si pořádně neodpočineme, pokud budeme mít hlavu v prostoru nebo nasměrovanou ke dveřím. Čelo postele by mělo být vždy umístěno u zdi.

Vedle postele bychom měli mít alespoň minimální odkládací prostor, ideálně noční stolek nebo poličku. Volný prostor pod postelí svádí k tomu, abyste jej využili jako úložné prostory například pro sezónní oblečení nebo lůžkoviny. Jestli je to alespoň trochu možné, nechte prostor pod postelí volný, aby tudy mohl proudit vzduch i energie.

Stěna za lůžkem by měla být volná, tedy ani okna, obrazy v těžkém rámu nebo dokonce police. Podvědomí, které vnímá předmět nad hlavou, vytváří pocit strachu a obavy. Ložnice by měla vždy zůstat intimním místem klidu, rozhodně se nedoporučuje sem umísťovat televizi, či dokonce pracovní kout. Zapomeňte také na notebook i telefon, jež vás drží ve stálé pohotovosti a můžou být jednou z příčin nespavosti.

Komfortní povlečení

V ložnici se doporučují spíše klidné barvy, které dovolí tělu se před spaním uvolnit a zahnat negativní myšlenky. Příliš tmavé tóny mohou vyvolávat deprese, křiklavé barvy nedovolí tělu se zklidnit.

Barevně nesladěné textilie (závěsy, koberce, povlečení) můžou působit rušivě. Sázka na jistotu je vždy jeden základní tón, jenž se bude opakovat a který doplníme dalšími harmonickými barvami.

Pamatujte, i taková maličkost jako ložní povlečení hraje podstatnou roli v tom, jak se v ložnici budeme cítit. Vybíráme kvalitní přírodní materiály, jako je bavlna, len či hedvábí. Pro pokožku nejpřijatelnějším materiálem je 100% bavlna a len, jež se vyznačují výbornou prodyšností a savostí. Určitě na první pohled dokážete odhadnout, jak kvalitní povlečení máte v ruce. Čím hustěji je látka tkaná, tím kvalitnější pravděpodobně bude. Hustota by měla být vyznačena na obalu (počet nití osnovy a útku počítaný na jeden centimetr čtverečný).

Možnost zatemnění

Přestože většinou spíme v noci, paradoxně ve tmě neusínáme. Ruší nás pouliční osvětlení, rozsvícená lampička nebo světlo z vedlejší místnosti. Televizi ani mobilní telefon nezmiňujeme záměrně, protože již víme, že do ložnice (nejenom jako zdroj světla) nepatří. Přítomnost světla má negativní dopad na naše zdraví a psychiku při usínání. Mozek ve tmě dostává signál, že je čas spánku a regenerace, pokud jej šidíme třeba jen tlumeným osvětlením, má to na náš odpočinek negativní vliv. Během noci se totiž v těle zvyšuje hladina hormonu melatoninu, který je potřebný pro hluboký spánek. Tvoří se pouze pokud spíme v naprosté tmě, jeho hladina pak přirozeně klesá s rozedníváním. Pokud má tělo světlo i během noci, neproběhne tento regenerační proces úplně a ráno se můžeme probouzet špatně naladěni nebo dokonce s migrénou.

Čistý vzduch

Velmi důležitou roli pro kvalitu spánku hraje ovzduší v místnosti, ve které spíme. Ložnice by měla být nejenom uklizená a čistá a zbavena prachu, ale také vyvětraná. Před spaním je vhodné v ložnici na několik minut otevřít okno dokořán, vzduch by měl v místnosti ale proudit i během spánku. Toho docílíme pootevřeným oknem nebo vzduchotechnickým zařízením. Vydýchaný vzduch totiž obsahuje oxid uhličitý (CO2), jenž je pro tělo ve větším množství škodlivý. Způsobuje únavu, bolest hlavy a malátnost, proto spánek není kvalitní a špatně se nám vstává.

Dalším důležitým faktorem pro kvalitní spánek je teplota. V ložnici dospělých lidí by se měla pohybovat okolo 16 °C až 18 °C, u starších osob a u dětí by teplota neměla přesáhnout 20 °C. Podle odborníků při těchto teplotách metabolismus pracuje správně a dochází k regeneraci. Vyšší či nižší teploty nás mohou v noci budit a náš spánek narušovat.

text Jana Šulcová foto archiv firem

 

 

 

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *