Z home office do kanceláře

Zatímco v minulých letech z domova pracoval zlomek lidí, asi čtyři procenta, příchod koronaviru proměnil mnoho bytů v kanceláře a úřadovny. Odhady vypovídají o tom, že loni na jaře home office využívala pětina zaměstnanců, nyní už je to desetina.

Češi si na home office zvykli a většina z nich chce alespoň částečně pracovat z domova i nadále. Některé firmy těmto požadavkům vycházejí vstříc, jejich zaměstnanci mají možnost chodit do kanceláře pouze tři dny v týdnu. Naopak výrobní podniky chtějí mít denně na pracovišti i lidi z kancelářských pozic. V každém případě po roce, jehož podstatnou část zaměstnanci trávili na home office, se do popředí opět dostává práce v kanceláři, která je pro určité pracovní činnosti nepostradatelná.

Club Office

Zaměstnavatelé se zamýšlejí nad tím, zda stávající pracovní prostředí odpovídá současným požadavkům. Co dnes mají kanceláře nabízet? Jako odpověď na tuto otázku švýcarská značka Vitra otevřela v Basileji první Club Office, který bude využívat tým pro Výzkum & Design. „Při naší činnosti spočívající ve vývoji výrobků, potřebujeme prostory, které podporují přímou interakci a spontánní výměnu názorů,“ vysvětluje Christian Grosen, jehož tým bude v Club Office pracovat.

Nový typ kancelářského prostředí je rozdělen na tři zóny: Veřejná část nabízí členům prostor vhodný pro setkávání, diskuse a neformální spolupráci. Proto je vybavena pohodlným nábytkem, jako je systém Soft Work Edwarda Barbera a Jaye Osgerbyho nebo nejnovější přírůstek Alcove Plus. Druhá, z poloviny veřejná část nabídne prostor pro plánované schůzky, pro které si lze zarezervovat místo na několik dnů i týdnů. Proměnlivost interiéru zajišťuje flexibilní nábytek, jako je všestranná Dancing Wall, multifunkční jednotka Stool Tool a židle Tip Ton. Díky tomu se dané prostory dají snadno a rychle přestavět. Toto prostředí je navrženo pro týmovou práci, umožňuje členům klubu vytvořit si vlastní zázemí, kde budou řešit úkoly konkrétního dne, týdne, či měsíce.

Třetí, soukromá zóna nabízí pracovní místa chráněná před vyrušováním zvenčí. Tato část se prolíná s variantou home office, která se projevila jako velmi vhodná na soustředěnou práci. Také práce na dálku a dobře vybavená domácí kancelář jsou proto nedílnou součástí Club Office.

Home office

Pro funkční a příjemnou domácí kancelář je ideální v bytě vyčlenit celou místnost, aby zóny pro odpočinek a práci byly oddělené. Pokud nemáme pokoj navíc, nabízí se zařídit si pracovní kout například v některé z klidnějších místností. Ten, komu by chyběl ruch kanceláře, může zvolit odlehlý výklenek v obývací zóně. Postačí několik kousků nábytku, především židle s ergonomicky tvarovaným sedákem a opěrákem, splňující požadavky na správné a zdravé sezení, praktický stůl, pokud možno s nastavitelnou výškou, a chytře řešené úložné prostory. Nezanedbatelný je také zdroj denního světla. Ideálně by se pracovní stůl měl nacházet přímo u okna, aby se maximalizovala intenzita a délka slunečního svitu. Světlo by na pracovní plochu mělo dopadat u praváků zleva a u leváků naopak.

Ideální stůl

Základ domácí kanceláře tvoří pracovní stůl. Jeho tvar a velikost vybíráme podle prostoru, který máme k dispozici. Jiný bude v rozlehlé pracovně a jiný v pracovním koutě v ložnici. Ideální variantou je stůl Tyde, u něhož se dá sedět i stát. Model Tyde 2, který právě nyní přichází na trh, přináší mnohá zlepšení. Nová verze systému je uživatelsky přívětivější, konzolová konstrukce umožňuje připevnit stolní lampu, rameno monitoru a další doplňky.

Židle pro zdravé sezení

Vedle stolu plní v domácí kanceláři neméně důležitou roli židle. Bohužel mnoho lidí stále nemá vhodnou židli ani v zaměstnání, natož pak doma. Bolesti páteře, vyhřezlé ploténky, ztuhlé svaly… To jsou důsledky kancelářské práce, se kterými se potýká stále více lidí. Jak těmto problémům předcházet? Stačí si vybrat ergonomicky tvarovanou židli podle několika jednoduchých pravidel. Ve spojení s dostatkem pohybu tak můžeme předejít nepříjemným problémům se zády. „Vyplatí se investovat do kvalitní, ergonomicky tvarované a plně nastavitelné stabilní židle, která se postará o to, abychom seděli dynamicky a nehrbili se osm a více hodin u klávesnice,“ vysvětluje Michal Hotmar z RIM CZ. Podle jeho slov je srdcem židle mechanika, jíž ovšem často nevěnujeme dostatečnou pozornost. „Mechanika by v ideálním případě měla umožňovat takzvané dynamické sezení. Díky synchronnímu mechanismu sedadlo i zádová opěra sledují synchronně a ve správném úhlu pohyby sedící osoby. Při naklonění opěry se automaticky přizpůsobí i sedák, a tím pádem nevzniká nepřirozený tlak na páteř, potažmo na meziobratlové ploténky. Při výběru bychom tedy měli požadovat židli nabízející dynamické sezení se synchronní mechanikou a bočním nastavením přítlaku zádové opěry.

Bolesti zad se začínají řadit k nejrozšířenějším civilizačním chorobám, díky kvalitní ergonomické židli jim však můžeme úspěšně předcházet. „Sebelepší židle ovšem nenahradí pravidelný pohyb a protahování. V RIM CZ teď uvažujeme i o technologii Smart Sitting, která by hlídala prosezený  čas a podle potřeby vás upozornila na nutnost změnit polohu, projít se nebo udělat pár cviků,“ doplňuje Michal Hotmar z RIM CZ.

Alena Kodlová

VITRA a RIM CZ

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *